Da internettet først slo gjennom tidelig på 90-tallet var det mye snakk om hvordan folk mente denne teknologien kom til å forandre folks hverdagsliv og identitet, og det så ut til at papirbøkene sang på sitt siste verst. Men det var først på slutten av 90-tallet den "store moralske panikken" internett for alvor tog sitt inntog i skoler og hjem, noe som skapte mange avisoppslag om faren ved det nye mediet. Barneombudet mente det var best å stenge av for bruken av internett i skoler inntil de fant en måte å filtrere vekk upassende sider på, med en redsel for at for eksempel eleven skulle sitte å se på porno.
Se mer på: http://folk.uio.no/geirthe/Praksis.html
Viste du at Internett-teknologien oprinnelig ble utviklet for forsvarsmål?
Men teknologien spredte seg raskt til forsknings- og utdanningsmiljøer, først i USA, så resten av verden.
Eller at World Wide Web oprinnelig var en enkel måte å spre digitale dokumenter på?
Men som i dag leverer en rekke forskjellige tjenester som nettaviser, handel og bank- og finansetjenester og mye mer.
Se mer på: http://snl.no/Internett
Internett har tatt helt over, med et grunnlag for noe helt annet en hva det har blitt til. I det 21 århundre finner man så å si "alt" på internett, og de fleste familier eier en eller flere datamaskiner. Men ikke alle er oppdaterte innenfor denne teknologien, og det lager en informasjonskløft i samfunnet. De som er godt orienterte og kan teknologien får med seg mer enn de som ikke er det, og dette kan gjøre det vanskelig for dem som henger etter.
Men denne kløften kan vi jevne ut ved at for eksempel de som er godt orienterte innenfor datateknologien setter igang gratis kurs, hvor de som vil lære seg denne teknologien får sjansen til å gjøre det. På den måten kan alle som vil få sjansen til å bli bedre orienterte, og gjøre det lettere for dem på en motiverende måte.
Mye har endret seg fra de første dataene kom og den førte typen av Windows. Dataene er ikke bare en stor kasse, en skjerm og et tastatur som må være koblet til både hverandre og strømmen til enhver tid lenger, de er lette, flate og har et batteri seg som gjør de ikke konstant må ha strømforsyning. Dette gjør at de bærebare dataene er lette å ta med seg overalt, uten å være avhengig av alt styret som den stasjonære datamaskinen trenger trenger. Forbedringer av programvarene har også vært mange, og pågår gjør de enda. Nye ideer om hvordan man kan forbedre ting dukker hele tiden opp, noen blir fulgt opp og ender i et produkt, andre forkastes.
Avhengigheten av denne teknologiens magiske evner har skapt de siste årene er ganske utrolig. Før var det brev og aviser som var viktige informasjonsgivere i hverdagen, mens i dag er internett og datamaskiner en viktig del av livene våre. Til skole, arbeid, underholdning og for å få informasjon om hva som foregår i samfunnet. Mange abonnerer ennå på aviser og noen få sender ennå brev, men om utviklingen fortsetter som den har gjort vil trolig dette endre seg gjennom årene fremover.
Se mer på: http://folk.uio.no/geirthe/Praksis.html
Men teknologien spredte seg raskt til forsknings- og utdanningsmiljøer, først i USA, så resten av verden.
Eller at World Wide Web oprinnelig var en enkel måte å spre digitale dokumenter på?
Men som i dag leverer en rekke forskjellige tjenester som nettaviser, handel og bank- og finansetjenester og mye mer.
Se mer på: http://snl.no/Internett
Internett har tatt helt over, med et grunnlag for noe helt annet en hva det har blitt til. I det 21 århundre finner man så å si "alt" på internett, og de fleste familier eier en eller flere datamaskiner. Men ikke alle er oppdaterte innenfor denne teknologien, og det lager en informasjonskløft i samfunnet. De som er godt orienterte og kan teknologien får med seg mer enn de som ikke er det, og dette kan gjøre det vanskelig for dem som henger etter.
Men denne kløften kan vi jevne ut ved at for eksempel de som er godt orienterte innenfor datateknologien setter igang gratis kurs, hvor de som vil lære seg denne teknologien får sjansen til å gjøre det. På den måten kan alle som vil få sjansen til å bli bedre orienterte, og gjøre det lettere for dem på en motiverende måte.
Bra :) Fått med mye! og ble morsomt å lese når du hadde med bilder.
SvarSlettVeldig sammenhengende skrevet. BRA!
SvarSlettDet var også bra at du hadde med mange bra og morsomme bilder. -I tillegg til video.
Jeg synes det er vanskelig å finne noe forbedringsforslag, men kanskje å ha videoen inne i innlegget, og ikke kun link ;)
Dette var en kjempefin blogg. Den var veldig godt satt opp og lett å lese. Mange gode bilder som passet inn i sammenhengen! :D
SvarSlettJeg er veldig enig med de som har kommentert over her!
SvarSlettVeldig bra blogginnlegg som tar for seg mange sider av Internett, samt illustrerer på en relevant og humoristisk måte. En god blanding informasjon og underholdning!
En bitteliten prikesak: Det var litt vanskelig å oppfatte linken til filmen. Den ser nesten ut som en slags bildetekst under den siste tegningen. Hva med å gi den en liten intro på et par linjer?
Men for all del, meget bra oppgavebesvarelse!
Ellen