70-tallet:
80-tallet:
90-tallet
2012:
Virkemidler i reklamefilmer fra 70, 80 og 90-tallet:
Plussord
Nyhetsknepet
Morro
Glede
Kontraster
Minusord
Familie
Barn
Virkemidler i reklamefilmer fra 2012:
Plussord
Minusord
Humor
Barn
Musikk
Kjenisknepet
Miljøet
Kropp
Perfeksjon
Likheter og forskjeller:
Reklamefilmene fra 70, 80, 90 og 2012 har veldig mange likheter som ikke har endret seg i løpet av årene, selv om de også har noen forskjeller.
Plussord og minusord er for eksempel en ting som ikke har forandret seg stort og som fortsatt brukes i reklamefilmer.
Manipulasjon er blitt en stor ting innen reklame, noe som gjør at mye av dagens reklamer spiller på perfeksjon. Dette var det ikke stort hvis noe i det hele tatt av i de gamlereklamene.
Sexualitet og kjendiser er det også blitt mye av i dagens reklamer, mens de eldre reklamene var mer forsiktige og uskyldige i forhold.
Kvalitet er blitt helt noe annet enn hva det var før. De eldre reklamefilmene var veldig simple med dårlig kvalitet i forhold til til dagens reklamefilmer, hvor kvalitet er blitt mye viktigere og reklamene fikset på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar